Friday 23 March 2018

BERBUAT BAIK DIBALAS BAIK

Naluri dan fitrah manusia pasti tertanam benih-benih kebaikan dan pastinya ada keinginan untuk berbuat kebaikan. Setiap perkara baik, pasti akan dibalas dengan kebaikan meskipun perbuatan itu hanya sekadar senyuman. Dalam al-Quran juga ada menyebut bahawasanya Allah akan membalas setiap perbuatan hambanya tidak kira perbuatan itu yang baik mahupun buruk. Sebagaimana firman Allah SWT di dalam Surah Al-Ahqaf ayat 14 :

أُولَئِكَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ خَالِدِينَ فِيها جَزَاءً بِما كَانُوا يَعْمَلُونَ

“Mereka itulah penghuni-penghuni syurga, mereka kekal di dalamnya sebagai balasan atas apa yang telah mereka kerjakan.” 

Di dalam surah ini Allah SWT menggambarkan balasan-balasan yang akan diterima oleh mereka yang membuat kebaikan. Allah menyebut bahawa mereka yang melakukan kebaikan akan mendapat syurga dan kekal didalamnya. Semoga kita sama-sama tergolong dari kalangan itu. InsyaAllah.

Ramai yang selalu memandang remeh berkaitan hal yang simple. Sedangkan perkara yang simple itulah memberi manfaat buat kita. Contohnya memberi salam dan senyum. Ramai yang berlumba-lumba untuk melakukan kebaikan seperti sedekah kerana ingin mendapat balasan kebaikan di akhirat nanti sedangkan ramai yang ambil mudah dan tidak pedulikan sekecil-kecil perkara yang juga dapat memberikan manfaat. 

Jadi, jangan sesekali kita meremehkan sesuatu perbuatan yang baik meskipun ianya sekadar senyuman. Berlumba-lumbalah dalam melakukan kebaikan kerana janji Allah SWT itu pasti.




No comments:

Post a Comment