Tuesday 27 March 2018

ISTIQAMAH DALAM AMALAN

Memulakan sesuatu ibadah dan perkara baik itu dikatakan mudah. Tetapi nak laksanakan secara berterusan itu rumit. Setiap orang ada impian nak jadi baik dan buat kebaikan tetapi nak laksanakan perkara tersebut secara berterusan (istiqamah) sangat-sangat sukar. 

Istiqamah bukan suatu perkara yang mudah nak buat, tak ramai yang mampu nak laksanakan istiqamah dalam kehidupan seharian. Banyak cabaran yang perlu ditempuh dan sememang perlu betul-betul tekad dan selalu berdoa supaya hati tidak berbolak-balik.

Kehidupan di dunia ini sememangnya suatu cabaran yang sukar bagi hambanya yang bertaqwa. Kelekaan dalam menjalani kehidupan sememangnya akan mengundang padah kepada diri kita sendiri. Oleh itu, dalam menjalani kehidupan di dunia ini kecekalan dan kekuatan dalaman adalah sangat penting dalam memastikan diri kita mampu untuk menjalani kehidupan yang penuh onar dan duri ini tanpa berputus asa dari rahmat-Nya.

Hal ini kerana, Allah s.w.t merupakan sang Pencipta yang kaya dengan rahmat serta kasih sayang khususnya kepada hamba-hambanya yang bersusah payah dalam memastikan amal kebajikan di dunia dikutip dengan sebanyaknya walaupun diuji dengan pelbagai dugaan dan cabaran.


Justeru, walau sesesak mana pun keadaaan, istiqamah lah untuk buat kebaikan. 





No comments:

Post a Comment