Tuesday 27 March 2018

NAK BERDAKWAH KENA BANYAK BERSABAR

Sudah menjadi lumrah kehidupan seorang muslim sebagai pendakwah dalam mendepani pelbagai cabaran dan rintangan dari pelbagai aspek kehidupan sama ada dalam kalangan sahabat mahupun kelompok masyarakat. Sesungguhnya, jalan dakwah merupakan suatu jalan yang berliku-liku dan penuh onar serta cabaran namun dipenghujungnya penuh dengan kebaikan dan kenikmatan. Justeru, sememangnya sebagai pendakwah adalah wajib dalam menempuhi setiap cabaran yang mendatang dengan tenang tanpa berputus asa dari rahmat Allah s.w.t. 

Sebagaimana firman Allah SWT di dalam Surah Yusuf ayat 87 yang bermaksud :


“ …dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir” 

Sudah menjadi tanggungjawab sebagai seorang muslim dalam berdakwah dan menyampaikan amanat yang ditinggalkan para nabi dan rasul terdahulu. Sesungguhnya, para utusan Allah s.w.t juga tidak terlepas dari mendapat tentangan dan kecaman khususnya dari kaum kerabat dan masyarakat mereka sendiri. Sebagaimana ujian yang dihadapi Nabi Muhammad s.w.t yang dilempar najis semasa menunaikan solat di hadapan Kaabah. Tidak terkecuali Nabi Ibrahim yang diseksa dengan tentangan kaumnya sehingga dibakar hidup-hidup di dalam api yang marah. Disamping itu, Nabi Yusuf yang dipulaukan saudara sedarah sehingga dibuang ke dalam perigi. Namun disebalik ujian dan cabaran yang sudah disediakan Allah s.w.t terdapat sinar kecemerlangan dan kebahagian bagi umatnya yang teguh dalam menumpuh ujian dan cabaran yang telah disediakan tersebut.




No comments:

Post a Comment